Zanim szczegółowo opiszemy sposoby oraz techniki naprawy felg przedstawimy poniżej kilka faktów dotyczących samej budowy felg i ich rodzajów.

Podstawowe parametry, które charakteryzują się felgi

  • Średnica wewnętrzna otworu centralnego felg

Otwór centrujący felgi należy dobrać do średnicy piasty. Gdy piasta koła i otwór centralny felgi nie będą dokładnie spasowane może dojść do tak zwanego bicia pionowego kola, co w dalszym etapie doprowadzi do awarii zawieszenia lub braku możliwości montażu felgi na piastę. Gdy średnica otworu centrującego felgę jest zbyt duża w stosunku do piasty należy zastosować pierścienie centrujące, natomiast gdy otwór w feldze jest zbyt mały należy poddać felgę procesowi frezowania. Przy dużych różnicach, przekraczających 2mm zaleca się zakup innych felg. Najczęściej występujące wymiary są z zakresu od 37,1mm do 161mm.

  • Rozstaw śrub

Kolejnym parametrem określającym dopasowanie felgi do samochodu jest rozstaw śrub montażowych. Ilość otworów mocujących felgę do piasty oraz średnicą okręgu na jakim leżą środki otworów mocujących felgę, np. 4 x 108 co oznacza, że felga posiada 4 otwory, które leżą na okręgu o średnicy 108mm. Wstępujące typy rozstawu śrub zaczynają się od 3 x 98 do 8 x 165,1. Popularne rozstawy to: 5 x 120 – BMW, 5 x 112 – Mercedes, 4 x 100 – Toyota.

  • Osadzenie (ET)

Jest to wartość wyrażająca odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi. ET jak wyrażona w milimetrach. Wartość osadzenia felgi dla większości felg mieści się w zakresie od -35 do 85.

  • Szerokość felg

Jest wyrażona w calach, 1cal=25.4mm. Jej wartość jest ściśle uzależniona od szerokości opony. Szerokość felgi powinna być nieco węższa niż szerokość opony. Dopuszczalne są 5% zamienniki od zalecanego rozmiaru. Auta sportowe mają szersze felgi na osi napędowej, zazwyczaj tylnej. Najczęstszymi rozmiarami są felgi o szerokości od 3,5 cala do 10,5 cala. Często na feldze po wartości oznaczającej szerokość felgi występuje literka „J” – to oznaczenie profilu kołnierza felgi dla samochodów osobowych, np. 6J.

  • Średnica felg

Podobnie jak szerokość felg, średnica jest wyrażona w calach. Najczęściej spotykane felgi to te w rozmiarze od 12 cala do 24 cala. Rozmiar felg należy dobrać do typu samochodu, zbyt duże koła będą powodowały obcieranie nadkoli podczas skrętu, a zbyt małe mogę nie zmieścić się na tarcz hamulcową. Duże felgi o średnicy powyżej 19 cali stosowane są najczęściej w samochodach sportowych, spowodowane jest to między innymi coraz większymi hamulcami. Średnica felgi jest również jednym z kryteriów stanowiących o cenie potencjalnej naprawie felg. Zarówno prostowanie, spawanie jak i regeneracja felg, cena jest tym wyższa im większa jest średnica felg.

Rodzaje felg:

Felgi możemy podzielić ze względu na typ montażu, czyli felgi przelotowe i nie przelotowe, jak i na materiał z jakiego zostały wyprodukowane: stalowe, aluminiowe jak i magnezowe. Dodatkowy kryterium podziału jest zastosowanie, czyli felgi do samochodów osobowych, ciężarowych, specjalnych, motocykli itp. W poniższym artykule skupimy się na felgach do samochodów osobowych.

Przelotowe i nieprzelotowe: felgi nieprzelotowe spotykane są najczęściej w Renault, naprawa felg aluminiowychCitroen czy Peugeot czyli samochodach francuskich koncernów samochodowych. Charakteryzują się brakiem otworu centrującego. Brak tego otworu nie wpływa na bezpieczeństwo czy komfort podróżowania, ale znacznie utrudniają wyważanie czy prostowanie felg. Większość zakładów nie jest wyposażona z wyważarki przystosowane do tego rodzaju felg, a te które posiadają takowy sprzęt, wykonują usługę zazwyczaj drożej. W naszym warsztacie istnieje możliwość naprawy felg, zarówno przelotowych jak i bez przelotowych.

Felgi stalowe: do niedawna felgi stalowe były widziane w większości samochodów klasy budżetowej jak i średniej, szczególnie w okresie zimowym. Zmieniające się trendy spowodowały, że felgi stalowe coraz częściej wypierane są przez felgi aluminiowe nawet podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. Zmiana trendu spowodowana jest między innymi: mniejszą wagą, lepszą wentylacją tarcz, a także lepszą odpornością na warunki atmosferyczne felg aluminiowych. Wadą tych felg jest brak możliwość spawania w przypadku pęknięcia, ponieważ doszłoby wtedy do rozhermetyzowania stali. Prostowanie jest możliwe i wykonywane często w naszym warsztacie. Zaletą tego rodzaju felg jest przede wszystkim cena.

Felgi aluminiowe: felgi aluminiowe zagościły na dobre w samochodach osobowych, niezależnie od klasy pojazdu. Wyróżniają się bardzo ciekawą budową, która niejedno krotnie decyduje o atrakcyjności auta. Częstym porównanie jest, że felgi są dla samochodu tak ważne jak dobrze dobrane buty dla mężczyzny. Wracając do spraw technicznych, felgi te wykonane są ze stopów lekkich, głownie aluminium, dzięki czemu zapewniony jest spadek masy pojazdu co jest kluczowe przy osiąganiu dobrych wyników w testach przyspieszenia. Proces produkcji felg aluminiowych rożni się między sobą, można wyróżnić cztery główne metody: kucie, rozciąganie, odlew grawitacyjny i skręcanie z dwóch elementów. Do zalet felg aluminiowych można zaliczyć stosunkową łatwość w spawaniu, prostowaniu czy po prostu ogólnym pojęciu – naprawie felg. Felgi te dobrze poddają się procesowi regeneracji felg czyli malowaniu proszkowemu felg aluminiowych lub tak zwaną metodą na mokro. Wadą felg aluminiowych jest przede wszystkim ich cena, która potrafi być kilku krotnie wyższa niż w przypadku felg stalowych.

Felgi magnezowe: Ten rodzaj felg jest szczególnie rzadko występuje na naszych drogach. Felgi magnezowe przeznaczone są głównie do samochodów wyścigowych lub tak zwanych super samochodów, wszędzie tam gdzie masa ma kluczowe znaczenie. Felgi te posiadają najniższą wagę ze wszystkich dostępnych. Do wad felg magnezowych można zaliczyć wysoką cenę oraz duży problem podczas naprawy felg. W naszym warsztacie niejednokrotnie naprawialiśmy tego rodzaju felgi. Prostowaliśmy felgi między innymi od Porsche 911 GT2 RS, BMW M6.

Naprawa felg

Kompleksowa naprawa felg aluminiowych oraz stalowych to proces wieloetapowy. W naszym warsztacie zaczynamy zawsze od oceny stanu felg, które do nas dotarły. Do tego niezbędny jest demontaż opony z felgi oraz usunięcie z niej wierzchniej warstwy błota i brudu od klocków hamulcowych.

Klient na własne oczy widzi stan w jakim felgi się znajdują przed naprawą. Felgi montowane są bez opon na wyważarce, a następnie wprawione w ruch obrotowy co pozwalana na zauważenie ruchów bocznych felg, tak zwanych ósemek lub zmian pionowych czyli góra – dół. Oceniana jest również kondycja felg pod kątem pęknięć, ubytków metalu, zadrapań, rdzy w przypadku felg stalowych czy śniedzi w przypadku felg aluminiowych. Po tym procesie Klient otrzymuje całkowity koszt naprawy felg. Proces diagnostyczny w naszym warsztacie jest darmowy! Opłata pobierana jest tylko za wykonaną usługę, na przykład demontaż opony, prostowanie felg i tak dalej.  Należy wziąć pod uwagę, że ewentualne pęknięcie mocno uszkodzonej felgi podczas prostowania jest możliwe (choć zdarza się ono niezwykle rzadko) w tym przypadku koszt naprawy felgi wzrasta.maszyna do naprawy felg

Maszyna do naprawy felg – podestowym elementem pracy jest specjalnie skonstruowana maszyna wyposażona między innymi w siłownik hydrauliczny, pierścienie centrujące felgę na tarczy obrotowej, klucze do profilowania krawędzi oraz stół tokarski.

Felga montowana jest na maszynie za pomocą śrub i nakrętek oraz wcześniej dobranego pierścienia centrującego. Po zamontowaniu felgi przykładane jest narzędzie pomiarowe, na którym z dokładnością do części milimetra widać wykrzywienia. Za pomocą kredy i wcześniej wyuczonych symboli zaznaczane na feldze są miejsca, w których należy dokonać korekty.

Następnie przechodzimy do właściwego procesu prostowania felg. Do siłownika hydraulicznego o mocy 200bar zakładane są odpowiednie nakładki, które naciskać będą na obręcz, aż zostanie ona przywrócona do stanu pierwotnego. Zależnie od rodzaju uszkodzenia należy przyjąć inna taktykę naprawy felg. Nie zawsze miejsce, które ma największe widoczne uszkodzenie jest najtrudniejsze do usunięcia. Naprawy należy dokonywać metodą małych kroków, nie doprowadzając do zbyt dużego wychylenia materiału od osi. W przypadku silnych wygięć istnie możliwość, podniesienia temperatury felgi, alby zapobiec pęknięcie, należy przy tym pamiętać, że pod żadnym pozorem nie jest wskazane tak zwane „przegrzewanie felgi”. Przegrzanie felgi może doprowadzić do jej osłabienia lub trwałego uszkodzenia.

Wyprostowaną felgę należy sprawdzić jeszcze narzędziem pomiarowym czy wszystkie parametry zostały zachowane. Jeśli test zakończył się powodzeniem to felg może zostać poddana dalszym procesom, na przykład regeneracji za pomocą malowania proszkowego lub na mokro.

Maszyna wyposażona jest również w nóż tokarski, który pozwala na obróbkę felgi po procesie spawania. Felgi dostarczone do naszego warsztatu dość często posiadają pęknięcia lub ubytki. Niezbędne w takim przypadku jest spawanie felg aluminiowych metodą TIG. Aby profesjonalnie pospawać aluminium należy je bardzo dokładnie oczyścić, miejsce pęknięcia należy naciąć szlifierką kontową, a następnie dokonać napawania aluminium. Miejsce spawu należy obrobić, szczególnie starannie od strony, której przylega opona, aby uniknąć nierówności, którymi mogłoby uchodzić powietrze. Co bardzo ważne, należy pamiętać, że nóż tokarski służy wyłącznie do obierania naddatku materiału po procesie spawania, nie może być wykorzystywany do toczenia felgi w celu jej wyrównania. Takie działanie doprowadziłoby do osłabienia felgi i do nieodwracalnych zmian.

Felgi po procesie spawania i prostowania czeka ostatnia droga czyli regeneracja. Można je wykonać dwojako:

malowanie felg

  • malowanie metodą proszkowo – piecową,
  • malowanie na mokro.

Osobiście jesteśmy zwolennikami renowacji felg metodą proszkową, ponieważ gwarantuje ona większą odporność na warunki atmosferyczne czy otarcia. Wadą tego rozwiązania jest stosunkowa mała paleta dostępnych odcieni w palecie RAL, może to skutkować brakiem możliwości pomalowania tylko jednej felgi, ponieważ odcień będzie się nieznacznie różnił od pozostałych. W takich przypadkach niezbędne jest malowanie felg metodą na mokro.

Po tych zabiegach felga jest gotowa do dalszego użytkowania, a jej właściwości jezdne jak i wizualne pozwalają na bezpieczne i komfortowe podróżowanie.

Jak masz jakieś wątpliwości to zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego, chętnie odpowiemy na Wasze pytania.

Zapraszamy do skorzystania z usług naszej firmy.