Kiedy wymagane jest prostowanie felg aluminiowych?

  • drgania na kierownicy: jeśli podczas jazdy odczuwasz drgania na kierownicy, to z dużym prawdopodobieństwem, możesz stwierdzić, że masz uszkodzone felgi i to na osi przedniej.
  • drgania samochodu: jeśli natomiast podczas jazdy odczuwasz drgania całego samochodu, to z dużym prawdopodobieństwem, możesz stwierdzić, że masz uszkodzone felgi i to zazwyczaj na osi tylnej.
  • niepokojący dźwięk z układu jezdnego: uszkodzone felgi często są przyczyną np. zniszczenia łożysk, jeśli podczas jazdy słyszysz buczenie wydobywające się z okolicy kół, to oprócz wymiany łożysk należy również sprawdzić stan felg. W przeciwnym wypadku możesz usunąć tylko skutek, a nie przyczynę.
  • problem z wyważeniem felg: jeśli felga uległa uszkodzeniu, to wyważenie jej nie daje żadnego rezultatu. Mimo, że maszyna wyważająca koła, po nałożeniu dużej ilości ciężarków pokaże stan pełnego wyważenia, to felga nadal będzie wykonywała tzw.: „bicie”. Radzimy, aby za każdą wizytą w wulkanizacji poprosić o sprawdzenie stanu felg. Do podstawowej diagnozy nie jest potrzebna maszyna do prostowania felg tylko zwykła wyważarka. Wystarczy umieścić koło na wyważarce i obrócić kołem, widać już wtedy ewentualne uszkodzenie felg.
  • widoczne uszkodzenia felg: podczas mycia felg, lub wizycie na stacji diagnostycznej zauważysz, wgniecenie lub ubytek należy niezwłocznie udać się do zakładu specjalizującego się naprawą tego rodzaju uszkodzeń.
  • nierównomierne zużycie się opony: Nie tylko brak wyregulowanej zbieżność kół powoduje zniszczenie opony, często pomijanym problemem są krzywe felgi.

Jak zminimalizować ryzyko uszkodzenia felg:

  • bardzo ważnym i podstawowym elementem jest dobór odpowiedniego ciśnieni w kołach. Każdy samochód ma dedykowaną wartość ciśnienia w oponach. Tabelę ciśnień możemy znaleźć na słupku drzwiowym lub pod klapką od wlewu paliwa. Radzimy, aby samochód miał napompowywane koła co najmniej o 0,3 bara więcej niż minimalna wymagana wartość dla danego modelu. Spowoduje to spadek zużycia paliwa i większą amortyzację dziur. Należy również pamiętać o zwiększeniu ciśnienia w kołach w przypadku pełnego załadunku pojazdu.
  • stosowanie opon o wyższym profilu. Mniej narażone na uszkodzenia są koła o mniejszej średnicy felg, w wyższym profilu opony.
  • wybór felg z renomowanych marek. Firmy produkujące felgi aluminiowe oraz stalowe prześcigając się we wzorach, kolorach oraz cenie. Często się zdarza, że felgi gorszej jakości tuż po zakupie trafiają do naszego zakładu i wymagają naprawy. Stopy użyte do produkcji felg są bardzo niskiej jakości.

Podstawowe rodzaje deformacji felg:

Uszkodzenie rantu felgi od zewnętrznej strony, możemy już zobaczyć przy pierwszych oględzinach lub myciu felg. Tego rodzaju uszkodzenie powstaje najczęściej podczas zbyt gwałtownego wjazdu na krawężnik lub chodnik. Gdy takie wgniecenie lub ubytek zostanie zauważony należy udać się do warsztatu specjalizującego się w naprawie felg.

Często jednak się zdarza, że uszkodzenie felgi jest niewidoczne. Najczęstszym uszkodzeniem jest wykrzywienie felgi od wewnętrznej części na rancie. Felgi w tym miejscu mają najsłabszą konstrukcję i ławo ulegają skrzywieniu lub pęknięciu. Tego rodzaju uszkodzenia powstają zwykle podczas wjechania w dziurę.

Kolejnym rodzajem deformacji felgi jest skrzywienie boczne. Ten rodzaj zniszczenia spowodowany jest często przez uderzenie samochodu w przeszkodę podczas poślizgu. Boczne uszkodzenie jest najtrudniejszym w naprawie, ponieważ felga zmieniła swoją konstrukcję i na maszynie do prostowania felg aluminiowych oraz stalowych wykonuje tak zwaną „ósemkę.”

Gdy felga zostanie wygięta bardzo silnie, dochodzi do jej pęknięcia. Niezbędne jest wówczas spawanie felg. Ze względu na brak opłacalności nie spawamy felg stalowych. Spawanie wykonywane jest jedynie dla felg aluminiowych. Ten proces wymaga jednoczesnej usługi prostowania jak i spawania felg aluminiowych. Felgi, które uległy spawaniu są również poddawane obróbce mechanicznej, aby uzyskać poprzedni kształt felgi.

Skutki jazdy na uszkodzonych felgach

– uszkodzenie elementów zawieszenia, przede wszystkim: końcówki drążka kierowniczego, końcówki wahacza i łożyska.
– uszkodzenie opon
– niski komfort podczas jazdy

Terminy realizacji

– W okresie sezonowej zmiany kół, okres oczekiwania na wyprostowanie felg to około 5 dni roboczych, poza sezonem staramy się wykonywać usługi w około 1-2 dni. Istnieje również możliwość wykonania usługi od ręki, wymagana jest wówczas rezerwacja terminu.

– Proszkowe malowanie felg wymaga około 5 dni roboczych.

Cena naprawy

Cena ustalana jest przed rozpoczęciem prac. Wpływ na cenę ma przede wszystkim typ felg: aluminiowe czy stalowe oraz rozmiar felg.

Usługą dodatkową niewliczoną w cenę prostowania felg jest wulkanizacja, czyli: demontaż i montaż opony oraz wyważenie koła. W przypadku malowania dochodzi również koszt nowego wentyla.

Czy felgi po naprawie są w pełni sprawne?

Felgi naprawiane u nas zawsze nadają się do dalszego użytkowania. Nie podejmujemy się naprawy felg, gdy stopień uszkodzenia zmienił konstrukcje felgi lub, gdy nie jesteśmy w stanie zapewnić wysokiej jakości świadczonych usług. Naprawa felgi polega na przywróceniu jej do stanu pierwotnego i do tego dążymy.